Sommer 2018

Innledning

Her følger noe av det Nora og jeg har gjort i ferien vår denne sommeren. Man trenger ikke reise langt og bruke mye penger for å ha en god, opplevelsesrik og avstressende ferie. 🙂

Vi har så langt hatt en historisk og krevende sommer med tørke og ekstremt høye temperaturer. De store konsekvensene av slikt vær her i Norge, vil vi nok ikke oppleve før på litt lengre sikt. Men allerede nå ser vi hva som skjer i naturen og i landbruket. Vegetasjonen tørker inn og dør, brønner går tomme for vann, kornavlinger blir slått og tatt til for, nedslakting av husdyr foregår noen steder, m.m. Det som er skremmende er at «vanlige folk» ikke forstår hva som skjer. De uttrykker glede og positivitet over det «deilige» sommerværet vi har hatt i sommer. 😦

Men, nok om mine subjektive betraktninger. De som kjenner meg vet jo fra før at jeg ikke trives før det vises minus-grader på gradestokken og det er snø på bakken. 🙂

Dakota

Torsdag 5.juli skulle jeg «pakke opp» en av mine gaver fra 60-års-dagen i høst. Fra Bente og Andreas hadde jeg fått Dakota-tur for 2. Andreas henta oss i 16-tida og etter oppmøte og litt «planlegging» hos Helge bar det ut til Torp flyplass. Etter å ha venta inne i flyet i godt og vell en time pga av et skolefly som hadde trillet ut av rullebanen, kom vi oss på vingene. Og for en tur det ble! I over en time fikk vi oppleve Lågendalen og Lardals-området fra lufta i behagelig høyde.

To fornøyde fly-passasjerer etter en flott flytur med Dakota DC-3.

Øyer-besøk

I den andre ferieuka vår fikk vi besøk av Julie, Mathilde, Heidi og Bo fra Øyer. Vi skulle egentlig vært på fjelltur, men dessverre stoppet min lårskade de planene. Noe  vi hadde gledet oss til i flere år etter to ankel-brudd og andre utfordringer. Men, vi fant på litt av hvert sammen med Øyer-gjengen og var bl.a. på gåtur i Skrim-fjella med besøk på Styggemann.

En deilig rast oppunder toppen smakte.

Og her er vi på toppen. 🙂

Multe

Da vi var på turen til Styggemann så vi mye multe, men regna med at en del ble plukka ganske snart, men neida. Vi tok turen tilbake noen dager senere, og ingen hadde vært der. Enda bæra stod ved siden av den merka stien!

Mye multe lett tilgjengelig.

Dagens fangst etter 2-3 timer: 10 liter flott multe!

Kanotur på Mykle

Vi har blitt veldig glad i kanoen vår og de muligheter den gir til flotte turer på alle de fine vanna vi har i området her vi bor. En av dagene i ferien ble brukt til kanotur på Mykle. Et fantastisk flott vann med sand, stein og fjell langs breddene og øyene. Jeg har vokst opp ved Mjøsa og mulighetene der, men Mykle får et høyere «terningkast» basert på renhet og naturen/strendene omkring.

En av de flotte små øyene vi rastet ved.

Fantastisk ved bredden av Mykle. Kan jo ikke ha det finere ved ferskvann i sommer-heten.

Kjekt å ha med litt arbeid på tur. Ocad ren-tegning av o-kart er fint ferie-arbeid.

Kveldsstemning.

Blefjell

Vi er så heldige å ha mange flotte tur-mål rett ved her vi bor, som er herlig å benytte i ferien. Bl.a. har vi kort vei til høyfjellet i flere retninger og en drøy times biltur unna ligger f.eks. Blefjell og venter, og en dag i ferien ble brukt til dagstur der. Vi valgte ei rute som startet utenom de merka tur-stiene til DNT. Ut fra parkeringa på Nordstul gikk vi mot Sudstul og en umerka sti, videre mot «Vasshølet».

På veg oppover mot «Vasshølet» passerte vi denne furua som tydeligvis har måttet tåle mye nordavær. 🙂

På veg vestover mot «Vasshølet». (se hytta i bakgrunnen)

Idyllisk ved rasten rett ved «Vasshølet».

Så er vi oppe i Ble-porten ved Kyrkjetjønn.

Endelig var vi oppe på toppen 1342 moh. Bak meg er utsikten østover.

Og bak Nora utsikten vestover med bl.a. Gaustatoppen.

Bading i elva.

Vi har forstått, i løpet av denne veldig tørre og varme sommeren, hvor heldige vi er som har en «bade-juvel» rett nede i hagen. Dale-elva’s små og store kulper og gryter har vært redningen når temperaturen kryper oppover 30-tallet i skyggen.  Her følger bilder av to mye brukte kulper i sommer med krystall-klart og deilig vann med behagelig temperatur.

Avsluttende ord.

Dale-elva har vi ikke sett så lita noen gang. Den er nesten uttørka.

Her følger en statistikk fra vær-stasjonen vi har stående i skyggen på svalgangen (rød graf er maks-temp og blå graf min-temp i løpet av døgnet. Og et bilde fra dash-bordet i bilen en dag i juli.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Sommer 2018

1. Heidi sier:

Dere er flinke til å finne på og til åbære aktive,- tørke til tross..Takk for fine dager hos dere! Flott tur, deilig kortreist mat og landlig idyll fra ende til annen i trivelig selskap.