Organisering

Etter mange år i arbeidslivet (siden 1979) og erfaringer med «dusinvis» av forskjellige måter å organisere på, følger her litt informasjon om hvordan «min» IT-avdeling har valgt å organisere seg. For de ansatte i hele fylkeskommunen, som skulle benytte seg av våre tjenester, hadde vi hatt en tradisjonell tilnærming i mange år, som figuren nedenfor illustrerer.arbeidsflyt-IT

Vi hadde 1.linje, som hadde ansvaret for bl.a. servicedesk (brukerstøtte). Teknikerne var synonymt med 2.linje og rådgivere/prosjektledere/ledelse, m.m. var 3.linje.

Internt i avdelingen var vår organisering slik:

gammel-IT-org
Dette var jo vell og bra, og vi kunne være tilfreds med at vi hadde tilpasset vår verden til deler av ITIL.

Men det var jo 100% uvesentlig for de ansatte i fylkeskommunen som vi skulle levere tjenester til. Derfor tenkte vi som så: Hva om vi satte tjenestemottakeren i sentrum og lagde små tjenestegrupper med spesifikke leveranser rundt tjenestemottakeren? Som sagt, så gjort. Følgende skisse ble satt opp:

skisse-tjenestegrupper

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter en åpen diskusjon i avdelingen vedr skissen over, lagde vi følgende nye skisse, hvor vi ga tjeneste-gruppene betegnelsen «bobler»:

skisse-tjenestegrupper-versjon2

Så ga vi denne skissen til de ansatte på IT-avdelingen med følgende oppgave:

  1. I hvilke bobler vil du være og hvorfor?
  2. Lag en liste med prioriterte bobler:
    1. Ønsker å være med i.
    2. Kan være med i.
    3. Ønsker ikke å være med i.

 

Uka etter fikk de denne oppfølgende oppgaven:

«Hvordan vil dere få våre arbeidsprosesser til å fungere best mulig?»

  • Servicedesk
  • Bestillinger
  • Endringer
  • M.m.

Og dagen etter startet vi opp med ny organisering, forsøkt vist i følgende figur:

Siden har dette fungert helt OK med små justeringer. Og det er hele poenget med denne måten å gjøre det på, at det er enkelt å gjøre små justeringer uten at man må endre noe grunnleggende for å få dette til. Hver boble har også valg sin egen leder.

Og vi gjør det slik i team-møte hver mandag:

  • Hver boble rapporterer status og reflekterer over siste ukes hendelser, samtidig som de har blikk for framtida.
  • En «stafett» boblene i mellom kalt «kompetanse-hjørnet», gjennomføres av en og en boble hver mandag, hvor tema skal være noe nyttig for alle i teamet.
Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s