Ledelse 6: vanskelige personer.

Den klassisk «vanskelige» ansatte: Hvilken utfordring!

Den «vanskelige» ansatte har stor betydning på arbeidsmiljø og resultater. En slik vanskelig person kan skape splid og konflikter, samtidig som vedkommende ikke ser seg selv i denne sammenhengen. Det er også stor sannsynlighet for at slike personer har en psykopatisk diagnose i større eller mindre grad. Se etter bl.a. en eller flere følgende egenskaper og det vil være en stor sannsynlighet for at du har en «vanskelig ansatt», i større eller mindre grad, i din bedrift:

  • Glatt og overfladisk sjarmerende. Gir ofte et godt inntrykk ved første gangs samtale.
  • Egosentrisitet/storhetsideer om egen verdi, til tross for at realitetene kan dokumentere at dette ikke stemmer.
  • Mangler selvinnsikt!
  • Behov for impulser/lett for å kjede seg. Og på arbeidsplasser krever slike personer arbeidsinstruks. Altså; det motsatte av en lagspiller, som ser hva som skal gjøres uten å bli fortalt dette gjennom en arbeidsinstruks.
  • Bløff-makeri / manipulering. Slike personer prøver å framstå med stor kompetanse på områder de ikke har noe kunnskap om. Bruk av fremmedord og forkortelser de ikke vet betydningen av er også en framgangsmåte. Med slikt bløff-makeri og manipulering har de som mål å skaffe seg et «harem» med tilhengere, slik at de kan få større gro-bunn for sine syke påstander.
  • Manglende anger eller skyldfølelse. Gjør en slik person noe galt, er det 100% sikkert at vedkommende ikke evner å se dette selv.
  • Manglende dybde av følelser og mangel på empati.
  • Slike personer driver med ryktespredning for å oppnå det de vil.
  • Snyltende livsstil.
  • Oppfarende/dårlig kontroll av sinne. Eksploderer uten forvarsel. Det kan til og med være slik at personen ikke husker dette selv i ettertid.

Hvis man, som leder, har en slik person blant sine ansatte, kan personen påvirke lederskapet ditt på styggest mulig vis. Det kan til og med bli så krevende å stå i at man selv mister trua på at man er en god nok leder, selv om de fleste har en grei oppfatning av deg som leder. En slik vanskelig person må ALDRI ødelegge lederskapet ditt! Det er personen selv som er problemet.
I de fleste tilfeller viser det seg at alle problemene den vanskelige personen skaper har sin årsak i to vesentlige sammenhenger:

  1. Privat økonomi
  2. Andre private problemer

Personen har også egenskapen med projeksjon. Altså det å legge skylden på andre. Ingen ting av det som skjer mener slike personer at de er skyld i selv.
Alt er andres feil, og de fremstiller seg selv i et gunstig lys. Gjerne ved bruk av påtatte følelsesmessige reaksjoner, slik som gråt o.l.  Dette gjøres med kun ett mål for øye og det er å forsøke å få sine feilaktige påstander definert som sannheter.

Så; hva kan gjøres for å løse slike «floker»? Det finnes ikke en spesiell løsning, men man kan håpe at slike personer etter hvert «ser seg selv» og endrer adferd og innrømmer sine feil. En annen løsning er at personen slutter og finner seg annet arbeid. Etter en mannsalder i arbeidslivet har også jeg opplevd slike personer.

Løsningen kan være, i ytterste konsekvens, slik jeg hørte en leder si til en slik vanskelig ansatt: «Du vet at det er frivillig å jobbe her?»                             

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s